Lees meer

Bekijk

Klik en bekijk onze stadsvisie

terug naar vorige pagina

Blog

Fysiek

Volt stelt vragen over de aanpak van huisvestingsfraude en wanpraktijken door huisbazen bij met name internationale inwoners.

Volt staat voor een stad voor al haar inwoners. De afgelopen tijd bleven er geluiden bij ons binnen komen over huisvestingsfraude en wanpraktijken door huisbazen, met name richting internationale inwoners. De hoogste tijd om hier vragen over te stellen. Wil je de brief, gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht, lezen? Scrol dan naar beneden.

Scroll & lees meer

Mart Den Heijer

Betreft: Schriftelijke vragen Volt over de aanpak van huisvestingsfraude en wanpraktijken van huisbazen bij met name internationale inwoners. 

Geacht college, 

De reeds gestelde schriftelijke vragen van de VVD en D66 inzake landelijk actieplan extra studentenwoningen raken de kern van de algehele wooncrisis. Volt is al enige tijd in gesprek met NovUM en uit dat gesprek zijn nog een aantal belangrijke vragen bijgekomen die niet eerder gesteld zijn. Deze betreffen vooral studenten in Maastricht van niet-Nederlandse achtergrond.

Wij hebben meerdere malen kennis genomen van het feit dat er nog steeds studenten worden opgelicht met niet-bestaande kamers. Volt ziet goede initiatieven vanuit de UM om het woningaanbod uit te breiden. Deze oplossingen liggen in lijn met het landelijke actieplan extra studentenwoningen en Volt vraagt zich af wat er in de praktijk concreet wordt gedaan tegen deze illegale praktijken. Daarom stellen wij u de volgende schriftelijke vragen: 

  1. Welke concrete actie(s) heeft het college uitgevoerd, sinds september 2021, om fraude en wanpraktijken bij verhuurders richting studenten van niet-Nederlandse afkomst en internationale inwoners tegen te gaan? En welke verantwoordelijkheid vindt u dat u als college heeft in het oplossen van deze wanpraktijken? 
  2. Goede voorlichting helpt het aantal fraudegevallen verminderen. Welke vorm van voorlichting is er momenteel beschikbaar? En wordt deze structureel in het Engels gecommuniceerd?
  3. Is er een meldpunt waar gedupeerden zich kunnen melden om zo in kaart te brengen op welke schaal deze problemen spelen? En welke oplossingsgerichte handeling(en) kan/kunnen hieraan worden gekoppeld?
  4. Oplichters gaan steeds verfijnder te werk. Inmiddels worden er neppe video-bezichtigingen gehouden en vervalste contracten opgesteld. Is het college hiervan op de hoogte? Als dit het geval is, wat gaat het college doen om dit in te dammen?
  5. Weet het college dat er discriminatie plaatsvindt bij het toewijzen van woningen gebaseerd op gender, nationaliteit en afkomst? Welke actie onderneemt het college om dit tegen te gaan om zo onder oude en nieuwe Maastrichtenaren gelijke kansen te creëren in het vinden van een woning? 
  6. Vindt het college dat er genoeg afstemming plaatsvindt met de onderwijsinstellingen (UM, Zuyd, Vista)? Als dit het geval is, hoe ziet deze afstemming er in de praktijk uit?
  7. Op de website van de UM staat dat u “er alles aan doet om projecten van de UM te steunen”. Kunt u uitleggen wat “alles er aan doen” inhoudt? Wat voor steun wordt er op dit moment geboden?

Met vriendelijke groet, 

Mart den Heijer 

Raadslid Volt Maastricht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.