Lees meer
Bekijk
Klik en bekijk onze stadsvisie
Blog
Fysiek
Duurzaamheid, een circulaire samenleving en een gezonde leefomgeving voor alle Maastrichtenaren (en daar buiten). Punten die mij als persoon heel erg aan het hart liggen. Gelukkig mag ik mijzelf sinds eind september officieel burgerlid van deze mooie stad noemen. Na enkele verkennende gesprekken met lokale en regionale Volt-ers bleek dat er een positie vrijkwam ter ondersteuning van de fractie van Maastricht. Op het fysieke domein notabene, wat betekende dat ik mij onder andere bezig zou mogen houden met een paar punten die mij zo aantrokken aan Volt: duurzaamheid en vergroening. Als nieuweling in de lokale politiek, ben ik vol enthousiasme hieraan begonnen en kwam er direct de gelegenheid om mij vast te bijten in een concreet onderwerp: de milieuzone.
Scroll & lees meer
Danny Janssen
De milieuzone, voor de één een no-brainer, voor de ander een non-starter. Maar voor mij synoniem aan de gemeenteraad en de partijen die daar zitting in nemen. Immers, eenieder die zitting neemt in de raad heeft als doel de stad beter te maken voor haar inwoners waar toekomstige generaties nog jarenlang, in goede gezondheid, van mogen genieten. Klinkt een beetje als de milieuzone, toch? En net zoals er (lokaal) partijen zijn die op elkaar lijken, zo zijn er ook onder de noemer “milieuzone” verschillende smaken te vinden die hetzelfde doel willen bereiken. Zo staan Volt, D66 en Groenlinks alledrie bekend als progressieve partijen, maar verschillen wij onderling wel in onze gedachtengang. Hier trek ik een vergelijking met de milieuzone, nul-emissie-zone en autoluwe binnenstad. Hoewel alledrie werken aan een verbetering van de luchtkwaliteit en het weren van auto’s, verschillen zij wezenlijk in de uitvoering. Zo weert een milieuzone dieselauto’s en de nul-emissie zone alle emissie uitstotende auto’s in een bepaald gebied. Een autoluwe binnenstad heeft daarentegen betrekking op alle voertuigen, dus ook op voertuigen op basis van elektra of (in de toekomst?) waterstof.
Evenzo geldt voor de milieuzone dat er compromissen gesloten dienen te worden, net zoals dit geldt voor de partijen in de Maastrichtse raad. Een betere luchtkwaliteit voor al haar inwoners, daar zal geen partij op tegen zijn. Maar wat komt er allemaal bij kijken? En welke compromissen dien je te maken – en belangrijker nog, haal je hiermee alsnog je doel? Zoals gezegd, weert de nul-emissie zone alle voertuigen die een uitstoot hebben. Maar ja, de Tesla van de buurman mag gewoon naar binnen. En komt dit nou werkelijk de gelijkheid binnen de samenleving ten goede?
De fractie en haar ondersteuning, mij inbegrepen, zijn nu druk bezig met het wikken en wegen van argumenten, en zullen op korte termijn met een voorstel voor de toekomst komen. Want alhoewel het voor mij een mooi synoniem is voor de gemeenteraad en haar partijen, blijft het voor velen een hot topic. Zo ook voor ons. Dat wij vóór een autoluwe binnenstad zijn, is jullie vast al bekend. Maar graag kijken wij ook, zoals je allicht van ons verwacht, zeker naar andere steden binnen Nederland en Europa of er best practices zijn die wij kunnen overnemen en willen wij, zoals altijd, een pragmatische toon slaan, geen populistische.
De Zingende Pötsvrouwe zongen het bekende Mestreechse lied, Mestreech is neet breid meh Mestreech dat is laank. Mestreech is de stad vaan de Gezèlle vaan de Zaank. Niks is te lestig en niks is te zwoer. Zingen, dat is niet aan mij besteed – maar dat voor de Maastrichtenaar niets te lastig, en niets te zwaar is, daar heb ik goede hoop op.